Spørsmål og Svar

Hvem kan gjøre Yoga?

Alle som kan puste, kan gjøre yoga. Yogastillingene tilpasses hver enkelt persons fysiske forutsetninger. Les mer om de ulike timene under «Faste klasser» for å finne timen som passer for deg.

Jeg har aldri forsøkt yoga før, hvor skal jeg begynne?

Dersom du har mulighet til å være med på et nybegynnerkurs kan det være en fin start og begynne. Mer informasjon om kursene finner du her: http://oyeryoga.no/introkurs

Dersom kursdatoene ikke passer for deg så kan timen. Rolig /Yin yoga,  Mer informasjon om timene finner du her: http://oyeryoga.no/aktiviteter

Jeg er så støl, kan jeg gjøre Yoga?

Ja! :) Dette er helt klart et av spørsmålene man møter mest fra mennesker som ikke har forsøkt yoga tidligere. Kommentarer som «Jeg klarer jo ikke få tak i tærne mine» er klassisk. Yoga handler ikke om å nå ned til tærne sine, men hva du lærer på veien ned. :) Du har ditt eget utgangspunkt som du jobber utfra. Sakte men sikkert vil kroppen åpne seg opp, og du blir mer fleksibel. Alt skjer i ditt eget tempo.

Jeg har en form for funksjonshemning, kan jeg gjøre yoga?

Ja!  Yoga har fokus på synkronisering av pust og bevegelse. Dette kan gjøres på ulike stillinger og nivåer. Uavhengig av funksjonshemning tilpasses yoga stillingene hver enkelt person fysiske forutsetninger. Yoga bidrar også til økt styrke, fleksibilitet, blodsirkulasjon og konsentrasjon for folk med funksjonshemninger.

Jeg er skada, kan jeg gjøre yoga?

Det er alltid lurt å rådføre seg med lege eller annet helsepersonell du har kontakt med i forbindelse med. skaden. Dette gjelder spesielt dersom du har hjertelidelse eller veldig høyt blodtrykk.  Informer instruktøren om skaden, og du vil få tilpassede øvelser der du ikke kan gjøre øvelsene som kjøres i timen.

Skal jeg delta på Yoga kurs eller Yoga timer?

På et yoga kurs vil det bli gitt en grundig gjennomgang av hver stilling, og alle får personlig assistanse dersom de ønsker. Det vil også bli gitt en liten innføring i ulike pusteteknikker, hvilke effekter pusten har på kroppen vår og hva den kan hjelpe oss med. Det blir også gitt en liten innføring i yoga`ens historie og filosofi, som er en spennende verden i seg selv. :) I tillegg vil du få utdelt et lite kompendiet med en beskrivelse og bilder av alle stillingene vi går igjennom på kurset, samt annet kursinnhold vi går igjennom som nevnt over. Et yoga program vil du også få, slik at du har mulighet å fortsette å gjøre yoga hjemme etter endt kurs. Yogakurset passer for deg som ønsker en grundig innføring i teknikk, lære litt om yogaen`s historie og filosfi, og for deg som ønsker en fast dag i uken som er satt av til yoga. :) Er du helt ny til yoga er nybegynnerkurset en fin innføring, så vil du være godt rustet til å delta på timer senere. :)

 

På timene Vinyasa Flyt og Rolig Yoga yoga bestemmer du selv når du vil gå på timer. Du kjøper et klippekort eller månedskort alt ettersom hvor ofte du ser for deg du kommer til å gå på timer. Du melder deg på timer via "live" timeplanen den aktuelle uken timene går. Dette gir deg fleksibilitet i å gå på timer som selv passer deg, når det passer deg. Klippekortet er gyldig i 6 måneder.  For mer informasjon om priser på klippekort og månedskort besøk denne siden:  http://oyeryoga.no/priser

 

Hva bekledning skal jeg bruke under yogatimen?

En tights/shorts og en singlet/t-skjorte. Ta på deg noe som er behagelig, gir god bevegelsesfrihet og som ikke strammer. En genser/sokker til avspennings delen (Savasana). Vi gjør yoga barbeint. 

Hva skal jeg spise før en yogatime?

Det er ikke behagelig å gjøre yoga på full mage. Dette spesielt fordi vi jobber med pustetekniskk og stillinger som stimulerer indre organer, og da er det ikke behagelig å være for mett. Et "tungt" måltid som f.eks middag bør inntar et par timer før yogatimen. Er du sulten så spis gjerne en frukt eller yougert en time før timen.

Jeg er sliten, slapp og syk, kan jeg gjøre yoga?

Har du feber, influensa symptomer eller hoster/nyser mye bør du holde deg hjemme. Også av hensyn til smittefare. Er du generelt sliten, litt slapp og har hodepine, kan en yogatime være nettopp det du trenger. Om du ikke følger hele timen går det helt fint. Gi beskjed til instruktøren at du ønsker å ta det rolig. Energinivået vårt varierer fra dag til dag.  Er din 100% en dag og bare ligge på matta, slappe av, og gjøre rolige tøyeøvelser i stedet for å følge resten av timen, så er du velkommen til å gjøre det. 

Jeg er gravid, kan jeg gjøre yoga?

Ja, men det er enkelte øvelser du ikke skal gjøre. Vi oppfordrer deg til å snakke med lege/jordmor før du går på time. Man anbefaler at i første trimester skal være forsiktig med opp-ned-stillinger som skulder-, hode- og håndstående.  Senere, etter hvert som magen vokser, skal man være forsiktig med alle stillinger som gir press mot magen, som twister og stillinger hvor man ligger på magen. Utover disse generelle rådene, er det selvsagt individuelle tilpasninger, som at man skal være forsiktig med øvelser som gir stort utslag i hoftene hvis man har bekkenløsning og at man ikke skal gjøre noe som kjennes ubehagelig eller smertefullt. Det er viktig at du gir beskjed til instruktøren at du er gravid. Du får tilpassede øvelser der du ikke kan gjøre oppsatte øvelser i timen. Er du helt ny til yoga og gravid anbefales det å starte med Rolig  Yoga.

 

 

Har du andre spørsmål du ikke fikk besvart her, ikke nøl med å ta kontakt. :)